Weergaven | 17 maart 2023
klanten beheren

Hoe maak ik een lijstweergave?

Op de dashboards in Tribe CRM kun je gegevens op verschillende manieren weergeven. Denk daarbij aan taart- en staafdiagrammen en kolomweergaven. Echter in sommige gevallen is het prettiger om te werken met een lijstweergave. In een lijstweergave staan alle records onder elkaar, onderverdeeld in kolommen, zoals in Excel. Daarnaast kun je eenvoudig zelf bepalen welke informatie je in de weergave getoond wilt hebben en kun je filters toepassen. De lijstweergave is op te slaan en te gebruiken in exports en bijvoorbeeld e-mailcampagnes.

  1. Hoe open ik een lijstweergave?
  2. Hoe voeg je een kolom toe in je lijstweergave?
  3. Hoe voeg ik een filter toe in je lijstweergave?

1 Hoe open ik een lijstweergave?

In elke widget op je dashboard heb je de mogelijkheid om de gegevens te zien in de vorm van een lijstweergave. De lijstweergave is te herkennen aan het lijstweergave icoon in een widget. Vervolgens zie je de volledige dataset in een lijst weergegeven.

Daarnaast is er een speciale lijstweergave widget. In deze widget zie je per onderdeel in de applicatie alle lijstweergaven terug. Dus bij de verkoopkansen zie je alle weergaven specifiek voor de verkoopkansen. Hetzelfde geldt voor klanten, project, support tickets etc.

Dit widget vind je terug in de widget bibliotheek.

2 Hoe voeg je een kolom toe in je lijstweergave?

Standaard is er een set van lijstweergaven beschikbaar. Tribe biedt je de mogelijkheid om zelf weergaven aan te maken. Op deze manier ben je vrij je eigen kolommen te kiezen. Het instellen van je eigen kolommen biedt je een aantal voordelen.

  • Bij het exporteren worden alle kolommen uit je weergave geëxporteerd.
  • Bij het zoeken in de weergave wordt op de inhoud binnen de ingestelde kolommen gezocht.

In onderstaande stappen leggen we je uit hoe je als beheerder zelf een weergave kan aanmaken. In dit voorbeeld maken we een weergave op de activiteit verkoopkans.

1: Klik op configuratie icoon in de rechterbovenhoek van je lijst.

2: Klik op het tabblad weergaven.

3: De standaard lijstweergave wordt nu getoond. In het voorbeeld wordt de weergave getoond met de huidige instellingen.

4: Klik op de + rechtsonder naast de kolommen om een nieuwe kolom toe te voegen. Je kunt een andere kolom verwijderen of qua volgorde wijzigen met de icoontjes achter de titel van een kolom. Verder kan je de kolom verbergen met behulp van het icoontje met het oogje. De kolom is dan niet zichtbaar in de weergave, maar wel doorzoekbaar.

5: Nadat je je instellingen hebt ingevoerd kun je naam aanpassen van de geselecteerde weergave en klik je op opslaan als nieuwe weergave.

3 Hoe voeg ik een filter toe in je lijstweergave?

Het is mogelijk om standaard filters toe te voegen aan een lijstweergave. Bijvoorbeeld alle openstaande support tickets of alle concept facturen. Hiervoor navigeer je naar de weergave instellingen in de configuratie en klik je bij de filter op de + knop, door nog een keer op de + knop te klikken voeg je extra voorwaarden toe.

In dit voorbeeld maken we een weergave van al mijn verkoopkansen. Deze filter bestaat uit twee voorwaarden:

  1. Selecteer het veld “verkoper”. In dit geval is het criterium ‘is gelijk aan’. Kies daarna voor  de waarde “mijzelf” door op het pennetje te klikken. (of selecteer je naam uit de lijst van medewerkers).
  2. Selecteer het veld ‘fase’. Daarna het criterium ‘is gelijk aan’. En als laatste de waarde ‘gewonnen’.

Vergeet niet je weergave op te slaan!