Autorisatie | 20 maart 2023
klanten beheren

Wat is two-factor authenticatie en hoe activeer je het?

Introductie

Multifactorauthenticatie is een methode om de authenticiteit van een gebruiker te verifiëren op meer dan één enkele manier. Door meerdere factoren te combineren kan de beveiliging bij toegangscontrole worden aangescherpt om zo nog veiliger te kunnen werken. In dit artikel leggen we uit hoe je met two-factor authenticatie kan werken.

  1. Wat is two-factor authenticatie?
  2. Hoe activeer ik two-factor authenticatie?
  3. Help, ik kan niet meer inloggen met 2FA!

1 Wat is two-factor authenticatie

Two-factor authenticatie is een manier van inloggen waarbij je naast een gebruikersnaam en wachtwoord, de identiteit van de gebruiker op een tweede manier wordt geverifieerd. Hiermee wordt het risico dat inloggegevens in verkeerde handen komen sterk verminderd. Vooral voor bedrijven die werken met gevoelige informatie kan dit een voorwaarde zijn voor veiligheidscertificering.

Two-factor authenticatie

2 Hoe activeer ik two-factor authenticatie?

Door de beheerder
De beheerder kan het gebruik van 2FA verplichten voor de gehele organisatie. Dit houdt in dat alle gebruikers naast hun wachtwoord ook een pincode uit de Google Authenticator app moeten invoeren bij het inloggen. De beheerder geeft daarnaast aan hoe lang de inlog via de pincode geldig is. Standaard staat deze ingesteld op 1 uur. Dit houdt in dat een gebruiker geen nieuwe 2FA pincode hoeft in te voeren, wanneer hij gedurende 1 uur opnieuw aanmeld in Tribe. Na dit uur moet een nieuw pincode worden ingevoerd bij het inloggen. De beheerder kan de vervalperiode instellen voor de gehele organisatie.

  1. Navigeer naar configuratie
  2. Klik in het menu op veiligheidsinstellingen

Door de gebruiker
Indien de beheerder geen verplichting voor 2FA heeft ingesteld, dan kan de gebruiker dit alsnog zelf doen. Het is voor een gebruiker niet mogelijk 2FA uit te schakelen wanneer de beheerder dit verplicht heeft gesteld.

  1. Open Tribe CRM en klik op het plaatje van jezelf of op je initialen in de blauwe balk
  2. Klik op Two-factor authenticatie.

    Two-factor authenticatie stap 1 in Tribe CRM
  3. Schuif Two-Factor authenticatie ingeschakeld naar rechts.

    Two-factor authenticatie stap 2 in Tribe CRM
  4. Voor de two-factor authenticatie dient de Google Authenticator app gedownload te worden. Dit wordt gemeld in het volgende scherm.

    Two-factor authenticatie stap 4 in Tribe CRM
  5. Open de app na het downloaden en klik op Aan de slag.

    Two-factor authenticatie stap 5 in Tribe CRM 
  6. Klik op  QR-code scannen en scan de QR code uit punt 5.

    Two-factor authenticatie stap 6 in Tribe CRM
  7. De Google authenticator app genereert elke 30 seconden een nieuwe code. Wanneer two factor authenticatie is ingeschakeld is het noodzakelijk om na het inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord een code in te voeren. Neem deze over van de Google authenticator app.

    Two-factor authenticatie stap 7 in Tribe CRM

3 Help, ik kan niet meer inloggen met 2FA!

Het kan voorkomen dat een gebruiker niet meer met 2FA kan inloggen, bijvoorbeeld bij het in gebruik nemen van een nieuwe telefoon. Via de Google authenticator app zal een nieuw account moeten worden aangemaakt voor Tribe CRM. Is dit bij jouw het geval? Je beheerder kan hierbij helpen door eenmalig 2FA uit te schakelen voor jouw gebruiker. Je kunt daarna opnieuw aanmelden in Tribe CRM met je gebruikersnaam en wachtwoord. Voordat je wordt doorgeleid naar de applicatie moet je opnieuw een QR code scannen om het account in Google authenticator aan te maken.

Stappen voor de beheerder:

  1. Navigeer naar configuratie.
  2. Klik in het menu op medewerkers.
  3. Klik in het overzicht op de knop uitschakelen. 2FA wordt nu uitgeschakeld zodat de gebruiker de noodzakelijke stappen kan nemen. Zo gauw de QR code is gescand wordt 2FA weer ingeschakeld.

Bovenstaande stappen kunnen ook worden gevolgd indien de gebruiker het QR code scherm gesloten heeft voordat hij deze heeft gescand.